پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182214
جزئيات نقل و انتقال پول‌هاي بلوکه شده ايران
تاریخ انتشار : 1394/04/25 09:12:15
نمایش : 1788
اظهارات امروز رئيس کل بانک مرکزي درباره رقم ۲۹ ميليارد دلاري پول‌هاي بلوکه شده ايران که تا کنون بالغ بر ۱۰۰ ميليارد دلار اعلام مي‌شد،ابهاماتي را به وجود آورد که هنوز درباره آن توضيحات رسمي کاملي ارائه نشده است، اما بررسي‌ نقل و انتقال دارايي‌هاي کشور در چند سال اخير تا حد زيادي به اين ابهامات پاسخ مي‌دهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، امروز ولي الله سيف رئيس کل بانک مرکزي در اظهارنظري ميزان دارايي‌هاي بلوکه شده بانک مرکزي را ۲۳ ميليارد دلار و درآمد بلوکه شده نفت را ۶ ميليارد دلار اعلام کرد.

انتشار اين خبر واکنش‌هاي زيادي را به دنبال داشت و بسياري از مخاطبان به اين اظهار نظر واکنش نشان دادند.خبرنگار فارس به همين دليل با معاون ارزي بانک مرکزي تماس گرفت، اما وي ارائه توضيح را به بعد موکول کرد، در عين حال وزير اقتصاد که او نيز در حاشيه نشست هيات دولت حاضر بود، براي رفع اين ابهام‌ توضيحاتي ارائه کرد. طيب نيا ضمن رد عدد « ۱۲۰ ميليارد دلار» پول‌هاي بلوکه شده که در برخي رسانه‌ها منتشر شده بود، گفت:‌ حدود ۳۵ ميليارد دلار از اين دارايي‌ها در شرکت نفتي نيکو سرمايه‌گذاري شده است که مربوط به طرح‌هاي توسعه‌اي شرکت نفت است و حدود ۲۲ ميليارد دلار در چين به عنوان وثيقه‌هاي فاينانس موجود است که اگر تمامي اين مبالغ را ارزيابي کنيد به آن عددي خواهيد رسيد که رئيس کل بانک مرکزي بيان کرده است.

به گزارش فارس، مجموع ارقامي که توسط دو مسئول اقتصادي دولت اعلام شده ۸۶ ميليارد دلار است، اما نبايد از نظر دور داشت که رقم ۱۰۰ ميليارد دلاري که بابت پول‌هاي بلوکه شده ايران مطرح شد، مربوط به ماه‌هاي اوليه اعمال تحريم‌هاست.

بعد از اينکه تحريم‌هاي بانکي شدت گرفت، ايران در مرحله اول با تبديل پول‌ها به يورو و انتقال آن از طريق هالک بانک، عمليات مبادلاتي را تا حدودي انجام مي‌داد که بعد از مدتي اين کانال ارتباطي هم با اعمال تحريم مسدود شد.

مدتي بعد بانک مرکزي از طريق خريد طلا و فروش آن در بازارهاي جهاني سعي در ايجاد تامين منابع ارزي براي کشور برآمد که پس از مدتي، دارايي‌هاي طلاي ايران هم تحريم شد.

در توافق ژنو که آذر ۹۲ انجام شد، تحريم فلزات گران‌بها براي ايران برداشته شد اما اجراي اين توافق تا تير ماه جاري به طول انجاميد تا اينکه در دهم تير ماه خبر آزادسازي ۱۳ تن طلاي ايران منتشر شد.

رئيس کل بانک مرکزي ارزش طلاي آزاد شده را ۷۰۰ ميليون دلار عنوان کرده و گفته بود: علاوه بر اين طي دو سال گذشته ۸ تن طلا به ارزش ۴۰۰ ميليون دلار خريداري و وارد کشور شده است.

از طرف ديگر بعد از توافق ژنو در مرحله اول ۴.۲ ميليارد دلار و در مرحله دوم ۲.۸ ميليارد دلار از پول‌هاي بلوکه شده آزاد شد. همچنين بعد از توافق لوزان در فروردين، ماهانه ۷۰۰ ميليون دلار از پول‌هاي بلوکه شده آزاد و به حساب بانک مرکزي واريز مي‌شد که بر اساس آن بايد تا کنون ۲.۸ ميليارد دلاري نيز از اين طريق آزاد شده باشد.

با احتساب اين برداشت و انتقال‌ها، به عدد ۱۰۰ ميليارد دلار پول بلوکه شده که در ابتداي اعمال تحريم‌‌ها اعلام شد، مي‌توان بسيار نزديک شد. مجموع اين نقل و انتقال‌ها و منابع بلوکه شده که توسط وزير اقتصاد، رئيس کل بانک مرکزي، آزاد‌سازي طلا، واريز ۷ ميليارد دلار در دو مرحله به حساب بانک مرکزي و پرداخت ماهانه ۷۰۰ ميليون دلار، به عدد ۹۶.۹ ميليارد دلار مي‌رسيم.

همچنين بايد به اين مساله توجه داشت که در دوران تحريم، مسائل تا حدودي در هاله ابهام قرار مي‌گيرد و برخي اقدامات چندان براي عموم مردم و رسانه‌ها تشريح نمي‌شود. چنانکه ايران در بسياري از موارد به دليل مشکل نقل و انتقال وارد معاملات نفت در برابر کالا با طرف‌هاي تجاري خود مي‌شد. از طرف ديگر بايد اين را هم در نظر گرفت که ۱۰۰ ميليارد دلار، رقمي قطعي و رسمي نبوده و در اين سال‌ها به صورت برآوردي و حدودي عنوان شده است.

به نظر مي‌رسد، بهتر بود رئيس کل بانک مرکزي و وزير اقتصاد توضيحات بيشتري در اين باره ارائه مي‌کردند تا چنين شبهاتي نسبت به وضعيت پول‌هاي بلوکه شده به وجود نيايد، هر چند هنوز هم فرصت براي شفاف‌سازي درآمدها و پول‌هاي بلوکه شده نفتي کشور وجود دارد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html